Sunday, August 2, 2009

Teks yang belum digunakan

Teks yang belum digunakan dalam peperiksaan SPM.
( Setakat peperiksaan BM Julai 2009 )

KELOMPOK CERPEN ATAU DRAMA
CERPEN
1. Annyss Sophillea
2. Lambaian Malar Hijau
3. Virus Zel Untuk Abah

DRAMA
1. Serunai Malam

KELOMPOK PROSA KLASIK
1. Sabor

KELOMPOK PUISI ATAU SAJAK
SAJAK
1. Duhai Pentafsir
2. Di Ruang Gemanya
3. Anak Laut
4. Derita Pertama
5. Jalan jalan raya kotaku

PUSI
1. Seloka Pak Kaduk
2. Pantun Enam Kerat
3. Syair Kelebihan Ilmu

PERINGATAN :

1. Berdasarkan analisis soalan tahun 2001 hingga 2009 (J), hanya teks prosa klasik sahaja yang digunakan lebih daripada sekali. Teks bagi cerpen/drama dan sajak/puisi belum pernah digunakan lebih daripada sekali. Trend yang sama dijangka digunakan dalam soalan SPM November 2009.

2. Namun demikian pelajar dinasihati supaya mempelajari semua teks agar tidak kecewa sekiranya sesuatu KEJUTAN terjadi dalam peperiksaan hujung tahun ini.

3. Soalan 2(a), 2(b), 2(c) dan 2(d) sebenarnya tidak sukar untuk mereka yang memahami konsep penyoalan. Soalan memberi maksud rangkai kata, soalan konteks dan soalan KBKK boleh dijawab sekalipun calon tidak membaca teks penuh. Mereka mungkin menghadapi sedikit masalah untuk menjawab soalan komsas. Namun demikian bagi calon yang baik, misalnya nilai dalam petikan mudah diperoleh tanpa membaca teks penuh. Mereka hanya berhadapan masalah untuk membei nilai lain dalam teks.

4. Soalan pemahaman (2a hingga 2b) memperuntukkan markah yang besar iaitu 35. Maka calon perlu bersungguh-sungguh untuk menjawabnya. Jangan terlalu difikirkan jawaban itu betul atau salah, logik atau tidak. Jawaban yang salah tidak akan ditolak markah. Maka persembahkan seberapa banyak idea dalam jawaban tetapi tidak mengabaikan pengurusan masa kerana masa dua jam setengah tidak terlalu lama sebenarnya.

No comments:

Post a Comment