Monday, August 31, 2009

KARANGAN : PERMAINAN TRADISIONAL

Permainan tradisional perlu dikekalkan untuk generasi turun temurun.

Bincangkan.

Tema: Permainan tradisional

Isi : Langkah-langkah meningkatkan permainan tradisional.
Menulis karangan:

1. Pendahuluan:

Permainan tradisional semakin dilupakan oleh masyarakat.
-lebih meminati permainan moden seperti video.
-akan lupus sekiranya tidak ditangani dengan segera.
-mendatangkan kerugian kepada negara.

2. Isi-isi:

Langkah-langkah meningkatkan permainan tradisional.

a) Penganjuran permainan tradisional oleh pihak kerajaan.
- mengadakan pertandingan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.
- Penyertaan daripada pelbagai kaum amat digalakkan.
- Menawarkan hadiah yang lumayan.

b) Menubuhkan kelab permainan tradisional di sekolah.
- guru-guru dihantar berkursus untuk memahirkan permainan ini.
- Generasi muda akan meminati permainan ini jika diketengahkan – wau, gasing, congkak dan pelbagai lagi.




c) Kerajaan mengadakan kempen permainan tradisional.

-promosi melaui jabatan kerajaan dan media massa.
-melibatkan semua jabatan kerajaan.
-mengadakan bulan permainan tradisional.

d) Mewajibkan semua hotel mengadakan pertandingan permainan tradisional

-mengadakan pertandingan antara kakitangan hotel dan para pengunjung.
-dapat menarik pelancong terutama dari luar negeri.
-Pelancong akan menceritakan pengalaman mereka kepada rakan-rakannya.

e) Menobatkan pemenang sebagai tokoh permainan tradisisonal.

- diberikan pelbagai anjaran berupa wang, sijil dan sebagainya.
diwawancara di kaca-kaca televisyen dan surat khabar.
- -berasa dihargai dan setaraf dengan kejayaan dalam permainan moden.
Memberi dana kepada kelab-kelab permainan tradisional.

- dapat mengadakan program dan aktiviti sepanajng tahun.
- Dapat menarik minat orang ramai untuk menyertainya.
- Diperluas hingga ke kawasan pedalaman.

Kesimpulan:
Permainan tradisional- wajar diwarisi oleh generasi baru – “tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas”.
-dapat mengekalkan budaya dan identiti bangsa.

No comments:

Post a Comment