Sunday, August 2, 2009

NOVEL : DI HADAPAN PULAU

Sinopsis

Novel Di Hadapan Pulau.


Bab 1.

Aziz termenung di tepi laut. Dia terkenangkan ayahnya yang telah meninggal dunia dua bulan yang lalu dan ibu yang telah meninggalkannya. Dia juga tidak pernah melihat adiknya. Aziz tinggal dengan Mak Ciknya, Joyah. Aziz melihat pulau. Hatinya ingin pergi ke pulau tersebut. Tuk Marzuki telah berjanji untuk membawanya ke pulau tersebut tetapi janjinya masih belum ditunaikan.. Aziz menangis apabila terkenangkan ayahnya sambil berlari di pantai. Afidah membuat air kopi untuk datuknya, Tuk Marzuki. Tuk Marzuki sedih melihat cucunya menderita kerana penceraian kedua ibu bapanya.


Bab 2.

Ketika menunggu kedatangan rakan, Raihan memerhatikan kem tentera Australia. Raihan teringatkan rakannya Ridwan telah ke San Francisco dan Rahim pula telah keTokyo. Lamunan Raihan terganggu dengan kedatangan rakannya Zubir. Zubir menyatakan perang telah meletus tetapi belum melanda tanah air mereka. Mereka berbincang menjadi nelayan tetapi mereka tidak dibenarkan ke laut kerana takut terkena bom. Tambahan pula perang sudah bermula. Syed Fikri singgah di kedai sambil memerhatikan Aziz, Lazim dan Razip yang sedang bermain. Aziz dan rakan-rakan bersalaman dan mencium tangan Syed Fikri apabila mereka dihampiri Syed Fikri. Syed Fikri berasa sedih kerana Aziz dalam usia muda sudah yatim piatu. Syed Fikri menasihati Aziz dan rakan-rakan supaya jangan tinggal sembahyang. Masimah dan Basir datang membawa berita peperangan telah meletus.


Bab 3.

Penduduk kampung dilarang memasang lampu pada waktu malam. Setelah lima malam barulah Joyah dapat menyesuaikan diri dengan suasana gelap. Pada malam keenam, Bidin suami Joyah balik ke rumah dengan keadaan mabuk. Kesulitan mendapat makanan mula dirasai penduduk kampung. Ramai yang membeli dan mula menyimpan makanan. Aziz teringat pesanan gurunya supaya berjimat cermat, jangan memasang lampu dan masuk ke shelter apabila seren dibunyikan. Tentera mengadakan sekatan di jambatan di kampung Aziz. Beras naik harga dan sukar diperoleh. Siren kecemasan sering dibunyikan bagi melatih penduduk menyelamatkan diri. Tuk Marzuki dan Dorani pergi ke Merlimau untuk mendapatkan beras dan gula. Raihan dan Zubir pula mencari kerja di kem tentara. Aziz dan Afidah berbual-bual tentang perang. Aziz susah hati kerana Mak Cik Joyah sudah kehilangan pekerjaan.



Bab 4.

Peperangan semakin hampir. Kebimbangan mula meresapi jiwa penduduk.Syed Fikri teringat sepupunya Syed Zuhri yang suka menipu orang ketika berniaga dan berkahwin banyak tetapi tidak bertanggungjawab. Syed Fikri berazam terus beramal dan membimbing masyarakat ke jalan Allah. Dia ingin memberi pendidikan rohani kepada anak-anak yang diabaikan oleh ibu bapa mereka. Dia merancang ingin bercucuk tanam kerana perniagaan minyak atar dan batu akik tidak dapat sambutan dalam waktu peperangan. Pak Cik Budin Balik dalam keadaan mabuk lauu memukul Joyah, isterinya. Aziz sedih dengan sikap Pak Ciknya. Aziz teringat ayahnya yang penyayang dan berpesan supaya dirinya berusaha untuk hidup. Aziz ke rumah Syed Fikri pada awal pagi. Syed Fikri sedang mencangkul tanah untuk bercucuk tanam.



Bab 5.

Pihak tentera sibuk memperkemas kubu pertahanan. Kem tentera dilingkarkan dengan kawat duri dan ditimbunkan dengan kampit pasir sebagai tempat berlindung. Aziz dan Afidah menunggu Tuk Marzuki pulang dari Merlimau. Afidah tinggal sementara dengan Mak Ketong. Aziz duduk di bangku hadapan gerai yang sudah ditutup. Aziz merasakan bahawa dia perlu bekerja untuk menolong Mak Ciknya yang tidak bekerja. Raihan dan Zubir pula bimbang kerana masih tidak mempunyai pekerjaan. Afidah bimbangkan datuknya yang masih belum pulang lagi. Penduduk kampung mula bersesak di dalam shelter kerana mencari perlindungan.



Bab 6.

Sudah hampir tiga jam penduduk berlindung di dalam shelter tetapi masih belum terdengar bunyi siren untuk membenarkan mereka keluar. Peperangan belum meletus tetapi hidup semakin susah. Syed Fikri merasakan peperangan menyebabkan perniagaannya terjejas dan kegiatan berdakwah juga terjejas. Tiba-tiba orang di shelter dikejutkan dengan bunyi bom yang kuat. Aziz dan rakan-rakannya memerhatikan orang ramai yang berjalan dari arah bandar. Afidah datang memberitahu datuknya sudah pulang. Syed Fikri menyatakan penduduk bandar sudah mula berpindah. Dia menasihati kanak-kanak supaya sentiasa bersama keluarga. Syed Fikri berbincang dengan Dorani untuk membuka kelas agama di madrasah yang sudah terbiar. Taksiah pula mengajak Joyah bekerja di kem askar kerana seorang askar bernama Rahmat sudah mendapatkan pekerjaan untuk Joyah.



Bab 7.

Siren amaran semakin kerap berbunyi. Penduduk banyak menghabiskan masa di dalam shelter. Mak Ketong tidak mahu tinggal di dalam shelter kerana beliau berpendapat di mana-mana pun manusia akan mati. Beras yang dibawa dari Merlimau telah habis. Dia ingin mencari beras bersama-sama Dorani di kem askar. Tuk Marzuki terkenang semula akan kepulangannya ke Merlimau bukan sahaja untuk mencari beras tetapi mahu menyerahkan Afidah kepada Mustaffa. Malangnya Mustaffa telah berpindah dan meninggalkan Rukiah adiknya dalam keadaan nyanyuk. Kenengannya terhadap kampung asalnya Merlimau terhenti apabila Afidah membawakan air kopi untuknya. Seterusnya, shelter Tuk Marzuki kena bom. Afidah berlari sambil menangis dikuti Aziz dan orang-orang kampung. Dalam keadaan cedera parah Tuk Marzuki berpesan kepada Afidah supaya mencari Pak Cik Mustaffa dan Mak Cik Rukiah. Selepas itu Tuk Marzuki meninggal dunia. Afidah menziarah kubur datuknya pada awal pagi.Dia menangis dan Aziz yang berada bersama-sama dengannya turut menangis. Lazim turut berada di kubur dan mempelawa Afidah tinggal bersama-sama dengan kakaknya Wan Rohani atau tinggal di rumah Mak Ketong dan Mak Cik Joyah.


Bab 8.

Kem askar dibom dan penduduk mula berlindung di kawasan bukit. Tentera Jepun semakin hampir. Selepas menolong Syed Fikri berkebun Aziz menemani Afidah ke kubur datuknya. Afidah terkenangkan datuk Marzuki yang susah payah memeliharanya serta teringatkan ayah meninggalkan rumah setelah bergaduh dengan ibunya. Afidah teringatkan dia dipelihara oleh Pak Cik Mustaffa dan Mak Cik Rukiah selama dua tahun. Selepas itu baru dia dibawa oleh Tuk Marzuki ke Singapura. Aziz dan Afidah berlari ke shelter apabila siren dibunyikan. Kapal terbang Jepun menggugurkan kertas supaya penduduk kampung bekerjasama dengan Jepun untuk membebaskan Asia daripada penjajahan. Selepas itu bom digugurkan bertalu-talu.


Bab 9.

Askar Jepun berjaya menumpaskan askar British dan mereka mengambil alih kem tentera British. Askar Jepun mengarahkan semua penduduk berkumpul di kem tentera. Orang lelaki diminta membersihkan kem dan menanam mayat dalam lubang besar. Orang dewasa dipaksa menjadi buruh. Mereka yang melawan mati ditembak. Wanita dan kanak-kanak hanya mampu untuk menangis sahaja. Fikiran Joyah bertambah kusut apabila suaminya tidak pulang-pulang. Aziz ke rumah Syed Fikri juga tidak pulang. Mereka yang lain ditahan oleh tentera Jepun.

Aziz memicit badan Syed Fikri yang sakit-sakit setekah membersihkan kem Jepun. Aziz pulang ke rumah meninggalkan Syed Fikri. Soejono masih ditahan oleh tentera Jepun. Pagi esoknya, Aziz pergi ke rumah Syed Fikri. Syed Fikri masih tidur. Afidah menjual jam pusaka Tuk Marzuki. Syed Fikri menyuruh Aziz dan Afidah pulang kerana askar-askar Jepun sedang meronda.


Bab 10.

Taksiah masih ditahan tentera Jepun manakala Wan Rohani dan Rosiah dibebaskan. Ramai yang ingin tahu perkara yang berlaku kepada Rosssiah dan Wan Rohani tetapi kedua-duanya enggan menceritakan pengalaman yang amat menakutkan. Pada malam itu Dorani pulang setelah ditahan tentera Jepun selama lima hari. Dorani teringat anaknya Mohideen yang setiap bulan mengirim wang kepadanya tetapi Mohideen takutkan isterinya, Kunimah. Dorani teringat masa mudanya ketika menjadi nelayan selama dua tahun serta menjadi kelasi kapal dan merantau ke seluruh dunia. Sakit jantung yang dihadapinya menyebabkan dia pulang ke kampung.


Bab 11.

Kehidupan zaman Jepun semakin perit. Ramai yang mati kelaparan. Orang lelaki terpaksa bekerja untuk Jepun. Mak Ketong tidak mampu lagi memberi makan kepada Aziz dan Afidah. Mak Ketong menyuruh mereka mencari makanan sendiri. Aziz mengajak Afidah mencari makanan di kem askar tetapi Afidah tidak mahu. Kemudian Aziz mengajak Afidah mencari makanan di kuburan lama. Di kuburan iaitu di belakang sebuah bukit Aziz terserempak dengan Rosiah bersama dengan seorang lelaki. Rosiah memberi Aziz makanan dan berpesan supaya Aziz tidak menceritakan halnya kepada sesiapa. Afidah gembira melihat Aziz membawa makanan. Afidah mengajak Aziz mengambil lagi makanan tetapi Aziz enggan. Aziz merasa hairan dengan kelakuan Rosiah sedangkan Rosiah terkenal sebagai gadis yang bersopan dan alim. Aziz dan Afidah pergi ke kedai todi mengambil upah membelikan todi untuk mereka yang mengupahnya.


Bab 12.

Aziz dan Afidah pergi ke barat pantai kerana khabarnya makanan tertanam di situ.Mereka tidak menemui makanan tetapi menemui Kapten Hebat (Mahmud) yang sedang menangis. Lutut Kapten Hebat tokak dan berdarah. Kapten Hebat menunjukkan bangkai Mokmeng setelah sebelah tangan dan kakinya dimakan olehnya. Malam itu Mak Ketong duduk bersama Aziz dan Afidah. Keadaan hidup semakin susah. Penyakit semakin berleluasa kerana penduduk kekurangan zat makanan. Ramai orang yang mati kebuluran. Afidah mengajak Aziz bercucuk tanam dan Mak Ketong pula mengajak mereka berpindah. Orang ramai menjadi kelam kabut. Bunyi kapal terbang semakin dekat dan diikuti pula bunyi tembakan meriam. Mak Ketong, Aziz dan Afidah duduk diam dan bahaya sentiasa menanti mereka.


TEMA DALAM NOVEL

Novel ini mengemukakan tema kesan peperangan dan kesengsaraan hidup semasa peperangan.


HURAIAN TEMA


· Peperangan menyebabkan hidup rakyat menderita. Waktu malam mereka terpaksa bergelap.


· Penduduk sentiasa dalam ketakutan dan cemas. Mereka terpaksa menyelamatkan diri dalam shelter.


· Penduduk juga menghadapi kekurangan makanan. Aziz dan Afidah terpaksa menahan lapar. Mereka terpaksa mencari makanan di kubu lama.


· Peperangan juga mengakibatkan penduduk kehilangan mata pencarian. Nelayan tidak dapat ke laut untuk mencari rezeki. Raihan dan Zubir tidak dapat ke laut.


· Desakan hidup akibat peperangan juga menyebabkan manusia hilang pertimbangan clan sanggup menggadaikan maruah. Rosiah sanggup menggadai maruahnya kepada tentera Jepun.


· Perang juga menyebabkan harga barang naik kerana kekurangan bekalan di samping merebaknya pelbagai penyakit seperti penyakit tokak yang dialami oleh Kapten Hebat.


PERSOALAN DALAM NOVEL


1. Pergolakan keluarga

· Afidah terpaksa tinggaJ bersama-sama Tuk Marzuki setelah ibu bapanya bercerai.

· Budin, seorang pemabuk clan kaki judi sering memukul iserinya Joyah.


2. Kezaliman tentera Jepun

· Kaum lelaki dipaksa menjadi buruh clan anak-anak terpisah daripada ibu bapa.


3. Semangat kerjasama / tolong menolong

· Penduduk kampung membina shelter berdekatan rumah Mak Ketong.

· Aziz membantu Syed Fikri bercucuk tanam.


4. Kesesakan / tekanan hidup akibat perang

· Kapten Hebat terpaksa memakan Mokmeng akibat kekurangan makanan semasa perang.

· Tanaman Syed Fikri dicuri.

· Rosiah menjual maruah diri untuk mendapatkan makanan.


5. Pegangan agama sebagai pedoman hidup

· Syed Fikri menyuruh Aziz clan rakan-rakannya bersembahyang clan mengaj i Qur' an.

· Penduduk kampung mengaji Qur'an semasa di dalam shelter.


6. Kasih sayang sesama insan

· Tuk Marzuki menyayangi Afidah clan menjaganya setelah ibu bapa Afidah bercerai.

· Afidah menyayangi Tuk Marzuki clan meratapi kematiannya.

· Aziz menyayangi ayahnya clan selalu merinduinya.


7. Sikap prihatin terhadap insan yang malang

· Aziz selalu memujuk clan menemani Afidah yang kesedihan setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.

· Mak Ketong menjaga Afidah setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.

8. Sikap mementingkan diri dalam kalangan masyarakat

· Syed Zuhri menipu orang kampung semasa membeli tanah untuk mendapatkan keuntungan.


9. Ketabahan menghadapi cabaran hidup

· Penduduk kampung tabah menghadapi kesengsaraan hidup semasa perang.


10. Masalah kebuluran semasa perang

· Penduduk sukar mendapat makanan, harga makanan pula mahal.


11. Masalah penyakit semasa perang

· Penyakit beri-beri, tokak, malaria, kudis melanda penduduk.


12. Pengangguran berleluasa pada zaman perang

· Zubir, Raihan tidak dapat ke laut kerana takut serangan bom.

· Peniaga tidak dapat bemiaga.

· Joyah dan Taksiah hilang pekerjaan di kem tentera.


13. Pendidikan terjejas akibat perang

· Kanak-kanak tidak bersekolah kerana sekolah ditutup.


14. Keberanian menghadapi cabaran

· Aziz dan Afidah


PENGAJARAN DALAM NOVEL


1. Kita hendaklah bekerjasama dalam melakukan sesuatu pekerjaan

· Penduduk kampung bekerjasama mendirikan shelter berhampiran rumah Mak Ketong.


2. Kita hendaklah saling membantu antara satu sama lain

· Aziz membantu Syed Fikri bercucuk tanam.

· Aziz membantu Afidah mencari makanan.

· Mak Ketong menjaga Afidah setelah Tuk Marzuki meninggal dunia-


3. Kita hendaklah berpegang teguh kepada ajaran agama

· Syed Fikri menyuruh Aziz dan rakan-rakannya mengaji dan bersembahyang.

· Penduduk kampung membaca Qur'an semasa di dalam shelter.


4. Kita hendaklah menyayangi sesama insan

· Tuk Marzuki menyayangi Afidah dan menjaganya setelah ibu bapa Afidah bercerai.

· Afidah menyayangi Tuk Marzuki dan meratapi kematiannya.

· Aziz menyayangi bapanya dan selalu merinduinya.


5. Kita mestilah bertanggungjawab

· Tuk Marzuki menjaga cucunya Afidah setelah ibu bapaAfidah bercerai.

· Makcik Joyah menjaga Budin setetah ayahnya meninggal dunia.



6. Kita mestilah prihatin terhadap orang yang bernasib malang

· Mak Ketong menjaga Afidah setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.

· Aziz selalu memujuk Afidah yang kesedihan setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.


7. Kita hendaklah berdikari

· Aziz dan Afidah bekerja mengambil upah membeli todi untuk endapatlcan wang membeli makanan.

· Aziz membantu Syed Fikri bercucuk tanam kerana tidak mahu menyusahkan Makcik Joyah.


8. Kita janganlah menggadai maruah diri

· Rosiah tidak sepatutnya menjual maruah diri untuk mendapatkan makanan.


9. Kita mestilah tabah menghadapi cabaran hidup

· Aziz, Afidah,penduduk kampung tabah menghadapi kesusahan dan kesengsaraan hidup semasa pemerintahan Jepun.


10. Kita mestilah rajin berusaha

· Syed Fikri bercucuk tanam kerana tidak lagi boleh bemiaga akibat peperangan.

· Aziz menolong Syed Fikri bercucuk tanam.


11. Kita janganlah mementingkan diri sahaja

· Syed Zuhri menipu orang kampung semasa membeli tanah semata-mata untuk mendapatkan keuntungan.


12. Kita janganlah tnengabaikan keluarga

· Budin yang sering mabuk dan kaki judi tidak patut memukul isterinya, Joyah.

· Syed Zuhri mestilah bertanggungjawab terhadap isteri-isterinya, bukannya berkahwin dan bercerai sesuka hati.


LATAR TEMPAT

1. Latar tempat keseluruhan bagi novel Di Hadapan Pulau ialah sebuah perkampungan nelayan yang terletak di tepi pantai dan berhadapan dengan sebuah pulau kecil yang dianggap mempunyai pelbagai misteri. Perkampungan ini mempunyai kemudahan asas yang cukup sederhana iaitu terdapat deretan kedai, kedai kopi di tepi jalan, bengkel, stor dan sekolah.


2. Dalam novel Di Hadapan Pulau, kem tentera juga merupakan salah satu latar tempat. Kem ini menjadi teinpat tinggal tentera Australia dan terletak di seberang tebing. Kem ini juga menjadi tempat penduduk kampung dikerah bekerja oleh tentera Jepun di samping menjadi tempat tentera Jepun menahan penduduk kampung.


3. Dalam novel Di Hadapan Pu!au, shelter merupakan satu lagi latar tempat. Sheller ini juga merupakan tempat penduduk kampung melindungkan diri semasa serangan udara tentera Jepun. Di sini juga tempat Tuk Marzuki terkorban akibat ledakan bom.


4. Dalam novel Di Hadapan Pulau kawasan perkuburan Tuk Marzuki merupakan tempat Afidah menangis dan meratapi nasibnya yang kehilangan tempat bergantung


5. Dalam novel Di Hadapan Pulau, Merlimau merupakan tempal asal Tuk Marzuki. Dia Eelah pulang ke sini untuk mendapatkan bekalan makanan dan rnencari adiknya Rokiah dan Mustafa.


6. Dalam novel Di Hadapan Pulau, perkampungan nelayan didiami oleh orang Melayu, Jawa, Arab dan Malbari. Mereka bekerja sebagai nelayan, peniaga dan buruh.


7. Dalam nove! Di Hadapan Pulau, latar tempat terdiri daripada rumah kediaman penduduk kampung yang sederhana seperti rumah Tuk Marzuki, Syed Fikri, Makcik Joyah dan rumah Mak Ketong.


8. Dalam novel Di Hadapan Pulau, latar tempatnya ialah di tepi pantai, tempat Aziz dan Afidah duduk bercakap-cakap mengenangkan nasib dan masa depan mereka. Di sini juga Aziz sering melihat pulau misteri impianinya.


LATAR MASYARAKAT

Masyarakat yang terdapat dalam novel ini ialah :


1. Masyarakat Melayu beragama Islam iaitu penduduk kampung,

pekerja gerai makanan, nelayan, dan penarik beca.


2. Masyarakat Jawa dari Indonesia iaitu Soejono.


3. Masyarakat pendatang keturunan Arab iaitu Syed Fikri dan Syed Zuhri.


4. Masyarakat keturunan India (Malabari) iaitu Dorani.


5. Masyarakat penjajah (askar British)


6. Masyarakat Jepun (askar Jepun)


7. Masyarakat yang mementingkan diri sendiri seperti Syed Zuhri.


8. Masyarakat yang mengalami keruntuhan rumah tangga seperti Joyah dan Budin.


9. Masyarakat yang bekerjasama dan tolong menolong seperti Dorani, Zubir dan Raihan menolong membina shelter untuk Mak Ketong.


10. Masyarakat yang mengalami keruntuhan akhlak seperti Rosiah.


NILAI KEMASYARAKATAN


1. Nilai bekerjasama

· Penduduk bekerjasama membina 'shelter'


2. Nilai tolong-menolong

· Aziz dan rakan-rakan menolong Syed Fikri bercucuk tanam


3. Nilai bertanggungjawab dalam kekeluargaan

· Tok Marzuki memelihara Afidah selepas perceraian ayah dan ibunya

· Aziz dipeilhara oleh Joyah setelah kematian ayahnya,


4. Nilai masyarakat yang mementingkan nilai keagamaan

· Syed Fikri mengajar agama/A!-Quran kepada kanak-kanak dan penduduk di kampung.


5. Nilai berdikari

· Tok Marzuki pu!ang ke Merllmau untuk mencari beras bagi keperluan makanan semasa perang.

· Aziz dan Afldah mengambll upah membeli todi.


6. Nilai semangat kejiranan

· Rosiah dan Wan Rohani dilawati oleh jiran-jiran untuk bertanya khabar setelah mereka dibebaskan oleh tentera Jepun-


7 Nilai hormat-menghormati

· Syed Fikri yang berpendidikan agama amat dihormati oleh penduduk kampung dan kanak-kanak.

· Aziz menghormati Tok Marzuki dan Syed Fikri; selalu mencium tangan apabila bersalam dengan Syed Fikri


8. Penyayang

· Tuk Marzuki amat menyayangi cucunya Afidah,

· Syed Fikri menyayangi kanak-kanak, mengajar /Azlz bercucuk tanam dan selalu mengajak kanak-kanak minum dan mengajar mereka nilai-nilai agama.


PENGAJARAN


1. Kita hendaklah bekerjasama dalam melakukan sesuatu pekerjaan

· Penduduk kampung bekerjasama mendirikan shelter berhampiran rumah Mak Ketong.



2. Kita hendaklah saling membantu antara satu sama lain

· Aziz membantu Syed Fikri bercucuk tanam.

· Aziz membantu Afidah mencari makanan.

· Mak Ketong menjaga Afidah setelah Tuk Marzuki meninggal dunia-



3. Kita hendaklah berpegang teguh kepada ajaran agama

· Syed Fikri menyuruh Aziz dan rakan-rakannya mengaji dan bersembahyang.

· Penduduk kampung membaca Qur'an semasa di dalam shelter.



4. Kita hendaklah menyayangi sesama insan

· Tuk Marzuki menyayangi Afidah dan menjaganya setelah ibu bapa Afidah bercerai.

· Afidah menyayangi Tuk Marzuki dan meratapi kematiannya.

· Aziz menyayangi bapanya dan selalu merinduinya.



5. Kita mestilah bertanggungjawab

· Tuk Marzuki menjaga cucunya Afidah setelah ibu bapaAfidah bercerai.

· Makcik Joyah menjaga Budin setetah ayahnya meninggal dunia.



6. Kita mestilah prihatin terhadap orang yang bernasib malang

· Mak Ketong menjaga Afidah setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.

· Aziz selalu memujuk Afidah yang kesedihan setelah Tuk Marzuki meninggal dunia.



7. Kita hendaklah berdikari

· Aziz dan Afidah bekerja mengambil upah membeli todi untuk endapatlcan wang membeli makanan.

· Aziz membantu Syed Fikri bercucuk tanam kerana tidak mahu menyusahkan Makcik Joyah.


8. Kita janganlah menggadai maruah diri

· Rosiah tidak sepatutnya menjual maruah diri untuk mendapatkan makanan.



9. Kita mestilah tabah menghadapi cabaran hidup

· Aziz, Afidah,penduduk kampung tabah menghadapi kesusahan dan kesengsaraan hidup semasa pemerintahan Jepun.



10. Kita mestilah rajin berusaha

· Syed Fikri bercucuk tanam kerana tidak lagi boleh bemiaga akibat peperangan.

· Aziz menolong Syed Fikri bercucuk tanam.



11. Kita janganlah mementingkan diri sahaja

· Syed Zuhri menipu orang kampung semasa membeli tanah semata-mata untuk mendapatkan keuntungan.



12. Kita janganlah tnengabaikan keluarga

· Budin yang sering mabuk dan kaki judi tidak patut memukul isterinya, Joyah.

· Syed Zuhri mestilah bertanggungjawab terhadap isteri-isterinya, bukannya berkahwin dan bercerai sesuka hati.


LATAR TEMPAT


1. Latar tempat keseluruhan bagi novel Di Hadapan Pulau ialah sebuah perkampungan nelayan yang terletak di tepi pantai dan berhadapan dengan sebuah pulau kecil yang dianggap mempunyai pelbagai misteri. Perkampungan ini mempunyai kemudahan asas yang cukup sederhana iaitu terdapat deretan kedai, kedai kopi di tepi jalan, bengkel, stor dan sekolah.



2. Dalam novel Di Hadapan Pulau, kem tentera juga merupakan salah satu latar tempat. Kem ini menjadi teinpat tinggal tentera Australia dan terletak di seberang tebing. Kem ini juga menjadi tempat penduduk kampung dikerah bekerja oleh tentera Jepun di samping menjadi tempat tentera Jepun menahan penduduk kampung.



3. Dalam novel Di Hadapan Pu!au, shelter merupakan satu lagi latar tempat. Sheller ini juga merupakan tempat penduduk kampung melindungkan diri semasa serangan udara tentera Jepun. Di sini juga tempat Tuk Marzuki terkorban akibat ledakan bom.



4. Dalam novel Di Hadapan Pulau kawasan perkuburan Tuk Marzuki merupakan tempat Afidah menangis dan meratapi nasibnya yang kehilangan tempat bergantung



5. Dalam novel Di Hadapan Pulau, Merlimau merupakan tempal asal Tuk Marzuki. Dia Eelah pulang ke sini untuk mendapatkan bekalan makanan dan rnencari adiknya Rokiah dan Mustafa.



6. Dalam novel Di Hadapan Pulau, perkampungan nelayan didiami oleh orang Melayu, Jawa, Arab dan Malbari. Mereka bekerja sebagai nelayan, peniaga dan buruh.



7. Dalam nove! Di Hadapan Pulau, latar tempat terdiri daripada rumah kediaman penduduk kampung yang sederhana seperti rumah Tuk Marzuki, Syed Fikri, Makcik Joyah dan rumah Mak Ketong.



8. Dalam novel Di Hadapan Pulau, latar tempatnya ialah di tepi pantai, tempat Aziz dan Afidah duduk bercakap-cakap mengenangkan nasib dan masa depan mereka. Di sini juga Aziz sering melihat pulau misteri impianinya.


NILAI KEMASYARAKATAN


1. Nilai bekerjasama

· Penduduk bekerjasama membina 'shelter'


2. Nilai tolong-menolong

· Aziz dan rakan-rakan menolong Syed Fikri bercucuk tanam


3. Nilai bertanggungjawab dalam kekeluargaan

· Tok Marzuki memelihara Afidah selepas perceraian ayah dan ibunya

· Aziz dipeilhara oleh Joyah setelah kematian ayahnya,


4. Nilai masyarakat yang mementingkan nilai keagamaan

· Syed Fikri mengajar agama/A!-Quran kepada kanak-kanak dan penduduk di kampung.


5. Nilai berdikari

· Penduduk melakukan pelbagai pekerjaan untuk menyara hidup semasa peperangan.

· Tok Marzuki pu!ang ke Merllmau untuk mencari beras bagi keperluan makanan semasa perang.

· Aziz dan Afldah mengambll upah inembeli todi.


6. Nilai semangat kejiranan

· Rosiah dan Wan Rohani dilawati oleh jiran-jiran untuk bertanya khabar setelah mereka dibebaskan oleh tentera Jepun-


7 Nilai hormat-menghormati

· Golongan muda, Raihan dan Razip hormat kepada golongan tua sepertl Tok Marzuki dan Dorani.

· Syed Fikri yang berpendidikan agama amat dihormati oleh penduduk kampung dan kanak-kanak.

· Aziz menghormati Tok Marzuki dan Syed Fikri; selalu mencium tangan apabila bersalam dengan Syed Fikri


8. Penyayang

· Tuk Marzuki amat menyayangi cucunya Afidah,

· Aziz amat menyayargi ayahnya dan sentiasa mengingati detik-detik manis ketika bersama-sama ayahnya.

· Syed Fikri menyayangi kanak-kanak, mengajar /\zlz bercucuk tanam dan selalu mengajak kanak-kanak minum dan mengajar mereka nilai-nilai agama.

· Mak Cik Joyah dan Mak Ketong juga menyayangi Aziz.

No comments:

Post a Comment